Mleko roślinne to napój z ziaren lub orzechów. Pyszne, zdrowe i o szerokim spektrum zastosowań. W sklepach dostępne są ryżowe, migdałowe, owsiane, sojowe, kokosowe, smakowe, z dodatkiem wanilii… wybór jest szeroki, jednak cena często odstrasza. Nie rzadko za karton musimy płacić ok. 8-10 zł. Jest sposób aby mieć pyszne, zdrowe i świeże mleko roślinne w dużo niższej cenie, wystarczy przygotować je samodzielnie. To naprawdę proste! Wystarczą nasiona lub ziarna i woda.

Jak zrobić samemu mleko?


Technika przygotowania takiego mleka jest prawie zawsze taka sama: moczymy 1 szklankę orzechów, pestek lub ziaren na noc, następnie płuczemy i miksujemy w blenderze lub mikserze kielichowym z 4 szklankami wody. Przelewamy wszystko przez gazę do naczynia, wyciskamy i gotowe. Możemy dodatkowo wzbogacić smak mleka, co gorąco polecamy dodając soli, cynamonu, miodu, wanilii, syropu klonowego itp. dodatków) które lubicie. To, co zostało na gazie po przecedzeniu mleka też można wykorzystać. Idealnie się sprawdza jako zagęstnik do zup i sosów lub dodatek do wypieków lub po prostu zagęstnik do koktajli :)
Teraz gdy już wiesz, że zajmuje to dosłownie chwilę koniecznie wypróbuj i zmiksuj sobie własne mleko roślinne samodzielnie. Ma ono krótki termin przydatności do spożycia, gdyż przecież nie ma w nim żadnych konserwantów. Najlepiej wypij go lub zużyj do koktajli, płatków, kawy czy naleśników w ciągu dwóch dni. Koniecznie przechowuj w lodówce, najlepiej w szklanym naczyniu.

Czy wiesz, dlaczego moczone orzechy i nasiona są zdrowsze i przynoszą więcej korzyści zdrowotnych?

http://zielonekoktajle.blogspot.com/2016/04/dlaczego-warto-moczyc-orzechy-zanim-je.html

 

A jakie przykładowe mleka roślinne możesz zmiksować? 

Zobacz polecane przez nas przykłady, z których wychodzi niecały litr mleka:
Mleko migdałowe = 1 szklanka migdałów bez skórki (namoczonych przez 8-12 godzin) + 4 szklanki wody
Mleko kokosowe = 1 szklanka wiórków kokosowych (namoczonych przez 1-2 godziny) + 4 szklanki wody. 
Wiórek nie trzeba płukać, można je zmiksować razem z zalaną wodą.
Mleko z orzechów nerkowca =1 szklanka orzechów nerkowca (namoczonych przez minimum 2-3 godziny) + 4 szklanki wody
możesz też użyć masła z orzechów nerkowca
Mleko sezamowe = 1 szklanka ziaren sezamu (namoczonych przez minimum 4-6 godz.) + 4 szklanka wody
możesz też użyć pasty z sezamu - tahiny
Mleko słonecznikowe = 1 szklanka ziaren słonecznika (namoczonych przez min 6-8 godz.) + 4 szklanki wody
Mleko owsiane = 1 szklanka ziarna owsa lub płatków owsianych (namoczonych przez 8 godz.) + 4 szklanki wody
Mleko konopne = 1 szklanka ziaren konopi (namoczonych przez 8 godzin) + 4 szklanki wody. Łuskanych ziaren konopi nie trzeba namoczyć wcześniej.
Mleko można też zrobić np. z ugotowanej kaszy jaglanej, lub z komosy ryżowej (quinoa) lub ryżu wtedy otrzymujemy odpowiednio:
Mleko ryżowe = 1 szklanka ugotowanego ryżu + 4 szkl. wody
Mleko jaglane = 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej + 2 szkl. wody
Mleko quinoa czyli z komosy ryżowej = 1 szklanka ugotowanej komosy ryżowej + 2 szkl. wody
Mleko orkiszowe = 1 szklanka ziarna orkiszu lub płatków orkiszowych (namoczonych przez 8 godz.) + 4 szklanki wody
Mleko amarantusowe = 1 szklanka amarantusa ugotowanego + 4 szkl. wody


Pamiętajcie aby dosmaczyć potem mleko, jest naprawdę przepyszne ze szczyptą soli i czegoś słodkiego.

Artykuł ten, naszego autorstwa, ukazał się w BLASTING NEWS 16 czerwca 2015 r:
http://pl.blastingnews.com/styl-zycia/2015/06/jak-zrobic-samodzielnie-w-prosty-szybki-i-tani-sposob-mleko-roslinne-00441289.html


Jeśli wolisz bardziej tłuste mleko 
dodaj do niego zdrowego oleju, np. kokosowego

http://zielonekoktajle.blogspot.com/2016/01/dlaczego-warto-do-koktajli-dodawac-olej.html

http://visvitalis.com.pl/blendery